29 ian. 2011

CULTURĂ ŞI SPIRITUALITATE ROMÂNEASCĂ - concurs naţional interdisciplinar literatură română – religie -

DIRECȚIA GENERALĂ
EDUCAȚIE ȘI ÎNVĂȚARE PE TOT PARCURSUL VIEȚII
Str. General Berthelot nr. 28-30, Sector 1,
010168, Bucureşti
Tel: +40 (0)21 405 62 21
Fax: +40 (0)21 313 55 47
www.edu.ro
Inspectoratul Şcolar al Judeţului Suceava Colegiul Tehnic Rădăuţi
CULTURĂ ŞI SPIRITUALITATE ROMÂNEASCĂ
- concurs naţional interdisciplinar literatură română – religie -
- ediţia I -
2010 – 2011
În procesul definirii identităţii culturale româneşti, în spaţiul cultural al Europei
contemporane, literatura şi religia configurează ansamblul trăsăturilor arhetipale. Creaţia
literară reprezintă sursa fundamentală pentru cunoaşterea mentalităţilor, a genului proxim
şi a diferenţei specifice dintre fiinţa naţională şi cea universală. Marile mituri universale
care stau la baza creaţiei artistice derivă din elementele de cultură religioasă. Prin urmare,
cultura şi spiritualitatea românească definesc profilul antropologic al românului trăitor în
spaţiul valorilor universale.
Concursul naţional interdisciplinar Cultură şi spiritualitate românească se
adresează tuturor elevilor din clasele a V-a – a XII-a, capabili de performanţă în domeniul
interdisciplinar literatură-religie şi se desfăşoară în conformitate cu precizările din
Calendarul concursurilor naţionale şcolare cu finanţare de MECTS (secţiunea concursuri
interdisciplinare şi transdisciplinare, poziţia 02), aprobat cu nr. 60234/21.12.2010 şi postat
pe site-ul www.edu.ro.
Obiectiv general:
Valorificarea potenţialului creativ al elevilor de gimnaziu şi de liceu, cu privire la
capacitatea acestora de a înţelege şi de a exprima, dintr-o perspectivă personală, viziunea despre
lume, despre condiţia umană sau despre artă, aşa cum acestea sunt reflectate în literatură, prin
valorificarea elementelor de cultură religioasă.
Obiective specifice:
 Stimularea lecturii avizate a textelor beletristice, bază a formării unei personalităţi
culturale deschise;
 Valorizarea competenţelor de documentare, de comprehensiune şi argumentare şi
reflecţie personală ale elevilor;
2
 Promovarea interdisciplinarităţii, prin corelarea literaturii cu religia, ca mijloc de păstrare a adevăratelor valori moral-spirituale;
 Evaluarea abilităţilor de susţinere a unei argumentări personale, bazate pe studiu comparativ şi pe intuiţie culturală;
 Utilizarea adecvată a limbajului din sfera valorilor religioase în diferite contexte de comunicare;
 Cultivarea interesului pentru lectura textelor sapienţiale;
 Consolidarea comportamentului moral-religios, premisă a personalităţii morale.
Secţiuni:
1. Pentru clasele a V-a – a VIII-a: Lumea între sacru şi profan
a) subsecţiunea: clasele a V-a – a VI-a b) subsecţiunea: clasele aVII-a – aVIII-a 2. Pentru clasele a IX-a – a XII-a Hermeneutica textelor sapienţiale a) subsecţiunea: Hermeneutica textelor sapienţiale din literatura cultă b) subsecţiunea: Hermeneutica textelor sapienţiale folclorice Etapele concursului
 Etapa de promovare (15 ianuarie – 15 februarie 2011)
În această etapă, se va realiza, cu sprijinul Inspectoratelor Şcolare Judeţene, promovarea în şcolile gimnaziale şi liceale din ţară a Regulamentului de desfăşurare a concursului, postarea unor anunţuri pe site-urile oficiale, expedierea invitaţiilor şi a regulamentului de participare şcolilor partenere.
 Etapa locală (20 – 27 februarie 2011)
Comisiile constituite la nivelul localităţilor vor elabora subiecte, prin raportare la tema concursului, la cele două secţiuni, respectiv la cele patru subsecţiuni, apelând la bibliografia orientativă şi la sugestiile de teme specificate în regulament. Timpul de lucru va fi de 2 ore. Lucrările vor fi evaluate în unitatea şcolară organizatoare, conform descriptorilor prevăzuţi în regulamentul concursului. După ierarhizare, lucrările care au întrunit între 80 şi 100 de puncte/secţiune vor fi selectate pentru etapa judeţeană. Înaintarea rezultatelor către inspectoratele şcolare se va face în maximum cinci zile de la desfăşurarea etapei locale.
 Etapa judeţeană (19 – 27 martie 2011)
Comisia judeţeană întrunită la nivelul fiecărui inspectorat şcolar va elabora subiecte, prin raportare la tema concursului, la cele două secţiuni, respectiv la cele patru subsecţiuni, având în vedere bibliografia orientativă şi sugestiile de teme specificate în regulament. Timpul de lucru va fi de 2 ore. Lucrările vor avea dimensiunea de minimum 1 pagină şi maximum 3 pagini (Secţiunea 1), respectiv minimum 2 pagini şi maximum 5 pagini
3
(Secţiunea 2) şi vor fi evaluate conform descriptorilor prevăzuţi în regulamentul concursului, apoi ierarhizate valoric.
Pentru etapa naţională, vor fi selectate primele două lucrări/secţiune care au întrunit punctajul de cel puţin 85 de puncte. Lista elevilor promovaţi la etapa naţională, întocmită după modelul din regulament, va fi trimisă către I.Ş.J. Suceava, pe adresa concursului spiritualitate_lro@yahoo.com
 Expedierea lucrărilor către organizatorii concursului se va face în perioada 28 martie – 15 aprilie 2011 pe adresa Inspectoratul Şcolar al Judeţului Suceava, str. Calea Unirii Nr. 15, cod poştal 720018, pentru Concursul Naţional Interdisciplinar Cultură şi spiritualitate românească.
Fiecare lucrare promovată la etapa naţională va fi însoţită de fişa de înscriere, completată cu toate datele solicitate.
Expedierea lucrărilor se va face obligatoriu şi în format electronic, pe adresa concursului ( spiritualitate_lro@yahoo.com ), în vederea ulterioarei publicări.
 Etapa naţională (14 - 15 mai 2011)
1. Evaluarea lucrărilor înscrise în concurs Comisia centrală de evaluare, desemnată prin decizia M.E.C.T.S., va acorda punctaje fiecărei lucrări, pe baza unei grile de evaluare, având indicatorii stabiliţi prin regulament. 2. Probă scrisă, cu o durată de 2 ore, interval în care elevii participanţi, organizaţi pe secţiuni şi subsecţiuni, vor redacta o lucrare cu dimensiunea de minimum 1 pagină şi maximum 3 pagini (Secţiunea 1), respectiv minimum 2 pagini şi maximum 5 pagini (Secţiunea 2) - de tip eseu liber – vizând una din temele obligatorii pentru etapa naţională a concursului.
 Festivitatea de premiere (15 mai 2011) Colegiul Tehnic Rădăuţi, judeţul Suceava - Toţi elevii participanţi la etapa naţională vor fi prezenţi la festivitatea de premiere. Se vor acorda premii pe secţiunile/subsecţiunile concursului astfel: premiul I, premiul II, premiul III, menţiuni, premii speciale. Activitatea se va desfăşura la Colegiul Tehnic Rădăuţi, judeţul Suceava, în conformitate cu precizările transmise de M.E.C.T.S. Lucrările premiate vor fi publicate în volum, cu acordul autorilor acestora, în vederea diseminării informaţiilor despre acest concurs şi ca exemple de bună practică.
4
Anexa 1 REGULAMENT DE PARTICIPARE Concursul naţional interdisciplinar Cultură şi spiritualitate românească (Lumea între sacru şi profan şi Hermeneutica textelor sapienţiale) se adresează elevilor de gimnaziu şi de liceu şi se desfăşoară pe două secţiuni, astfel: 1. Lumea între sacru şi profan (clasele a V-a – a VIIII-a) a) subsecţiunea: clasele a V-a – a VI-a b) subsecţiunea: clasele a VII-a – aVIII-a 2. Hermeneutica textelor sapienţiale (clasele a IX-a – a XII-a) a) subsecţiunea: Hermeneutica textelor sapienţiale din literatura cultă b) subsecţiunea: Hermeneutica textelor sapienţiale folclorice
a. Etapa locală (20 – 27 februarie 2011)
La această etapă, evaluarea lucrărilor se va face de către o comisie constituită la nivelul fiecărei localităţi. Lucrările care au întrunit între 80 şi 100 de puncte vor fi promovate la etapa judeţeană. Înaintarea rezultatelor către inspectoratele şcolare se va face în maximum cinci zile de la desfăşurarea etapei locale.
b. Etapa judeţeană (19 – 20 martie 2011)
Lucrările elevilor vor fi redactate pe baza subiectelor elaborate de comisia judeţeană. Evaluarea se va realiza de către comisia de evaluare constituită la nivelul fiecărui judeţ, prin decizia I.Ş.J. Primele două lucrări/secţiune, care au întrunit cel puţin 85 de puncte, vor fi promovate pentru etapa naţională. Fiecare judeţ poate înscrie în concurs, pentru etapa naţională, 4 elevi ( câte doi pentru fiecare secţiune). Tabelul cu elevii promovaţi va fi trimis pe adresa de e-mail a concursului menţionată supra. Lucrările promovate, însoţite de fişele de înscriere a elevilor, vor fi expediate atât prin poştă, pe adresa Inspectoratul Şcolar al Judeţului Suceava, str. Calea Unirii Nr. 15, cod poştal 720018, pentru Concursul Naţional Interdisciplinar Cultură şi spiritualitate românească, cât şi în format electronic (format Word 2003), pe adresa de e-mail a concursului. Expedierea listelor elevilor participanţi şi lucrările acestora se va face în perioada 28 martie – 15 aprilie 2011.
5
Model de tabel pentru transmiterea datelor
Nr. crt.
Numele şi prenumele elevului
Unitatea şcolară
Clasa
Titlul lucrării
Secţiunea / subsecţiunea concursului
Numele şi prenumele profesorului îndrumător
Condiţii de redactare a lucrărilor care vor participa la etapa naţională: Lucrările promovate la etapa naţională vor fi realizate în format Word 2003, maximum 5 pagini format A4, cu margini egale de 2 cm, font Times New Roman – 12, versiune românească (literele speciale având semne diacritice), aliniat justify, distanţa dintre rânduri 1,5. Titlul va fi centrat, scris cu litere corp 14, bold, la 4 cm de marginea superioară a foii. Datele de identificare a elevului (nume şi prenume, clasa, şcoala, numele profesorului îndrumător) vor fi înscrise la două rânduri, aliniat dreapta, corp font 12. c. Etapa naţională ( 14 - 15 mai 2011, Colegiul Tehnic Rădăuţi, judeţul Suceava) constă în: 1. Probă scrisă, cu o durată de 2 ore, interval în care elevii participanţi, organizaţi pe secţiuni, vor redacta o lucrare - de tip eseu liber – vizând una dintre temele obligatorii pentru etapa naţională a concursului. 2. Evaluarea lucrărilor înscrise în concurs Stabilirea câştigătorilor se va face prin calcularea mediei aritmetice a punctajului obţinut de elevi la cele două probe ale concursului. Clasamentul participanţilor se va stabili pe baza unei grile de evaluare cu următorii indicatori: rigoarea ştiinţifică a conţinutului (30 p.), circumscrierea în sfera temei (20 p.), pertinenţa şi originalitatea interpretării (20 p.), structurarea logică a conţinutului (10 p.), utilizarea limbii literare şi respectarea normelor de ortografie şi de punctuaţie (10 p.), din oficiu – 10 p. Teme obligatorii pentru etapa naţională
1. Lumea între sacru şi profan
a) subsecţiunea: clasele aV-a – aVI-a Proverbe şi „cuvinte de folos” în basmele lui Creangă Parabole în oglindă b) subsecţiunea: clasele a VII-a - a VIII-a
Emoţie sacră şi lirism profan în poezia românească
6
Configurarea de sine în călătoriile iniţiatice din basme 2. Hermeneutica textelor sapienţiale ( clasele a IX-a – a XII-a ) a) subsecţiunea: Hermeneutica textelor sapienţiale din literatura cultă Inflexiuni de spiritualitate românească în literatura veche De la Psalmii biblici la Psalmii din literatura cultă b) subsecţiunea: Hermeneutica textelor sapienţiale folclorice Sacrificiu şi transfigurare în miturile româneşti Chipul românesc al lui Dumnezeu Bibliografie orientativă *** Floarea darurilor *** Filocaliile, vol. I-XII *** Sfânta Scriptură (Pildele lui Solomon; Psalmii; Eclesiastul; Cartea lui Iov, Epistolele pauline etc.) *** Proverbe şi zicători *** Mioriţa; Monastirea Argeşului; Traian şi Dochia *** Balade populare româneşti *** Basme populare româneşti Agârbiceanu, Ion - Nuvele; Povestiri Alexandru, Ioan - Imnele iubirii; Imnele bucuriei Alexianu, Alexandru - Istoria poeziei româneşti Arghezi, Tudor - Psalmi; Ochii Maicii Domnului Basarab, Neagoe - Învăţăturile lui Neagoe Basarab către fiul său Teodosie; Basarabescu, I.A. - Nuvele şi schiţe Blaga, Lucian - Poezii; Meşterul Manole; Zamolxe, Trilogia culturii (Spaţiul mioritic); Trilogia valorilor (Gândire magică şi religie, Artă şi valoare) Brătescu Voineşti, I.Al. - Nuvele şi schiţe Cantemir, Dimitrie - Divanul sau Gîlceava Înţeleptului cu Lumea sau Giudeţul Sufletului cu Trupul Cerin, Sorin - Culegere de înţelepciune; Învaţă să mori; Înţelepciune etc. Coşbuc, George - Poezii (Nunta Zamfirei;Moartea lui Fulger;Decebal către popor etc.) Costin, Miron - Viaţa lumii; De neamul moldovenilor, din ce ţară au ieşit strămoşii lor Creangă, Ion - Poveşti; Povestiri; Amintiri din copilărie Dosoftei - Opere alese (Psalmi); Psaltirea pre versuri tocmită Dumitrescu, Sorin - Şapte dimineţi cu părintele Stăniloae Eliade, Mircea - Istoria credinţelor şi ideilor religioase; Meşterul Manole; Maitreyi; La ţigănci Eminescu, Mihai - Cezara; Poezii
7
Galaction, Gala - Nuvele; Povestiri Goga, Octavian - Poezii Gyr, Radu - Poezii Hasdeu, Bogdan Petriceicu - Răzvan şi Vidra Ivireanul, Antim - Didahiile Neculce, Ion - O samă de cuvinte Noica, Constantin - Carte de înţelepciune Pamfile, Tudor - Sărbătorile la români Pann, Anton - Povestea Vorbii ; O şezătoare la ţară Plămădeală,Antonie - Tâlcuri noi la texte vechi; Tradiţie şi libertate în spiritualitatea ortodoxă; Dascăli de cuget şi simţire românească Putneanul, Iacob - Alfavita sufletească; Despre învăţătura cărţii Russo, Alecu - Cântarea României Sadoveanu, Mihail - Baltagul; Creanga de aur; Viaţa lui Ştefan cel Mare; Neamul Şoimăreştilor; Fraţii Jderi; Simion Florea, Marian - Naşterea la români; Nunta la români; Înmormântarea la români Slavici, Ioan - Nuvele; Mara; Basme Stăniloae, Dumitru - Reflexii despre spiritualitatea poporului român Steinhardt, Nicolae - Primejdia mărturisirii; Dăruind vei dobândi; Jurnalul fericirii Strempel, G. - Antim Ivireanu, Opere alese Ţuţea, Petre - Cugetări memorabile; Între Dumnezeu şi neamul meu Ureche, Grigore - Letopiseţul Ţării Moldovei Ursache, Petru şi Ursache, Magda - Poezie creştină românească Varlaam - Cazania sau Carte românească de învăţătură Voiculescu,Vasile - Poezii; Ultimele sonete închipuite ale lui Shakespeare Notă: Elevi pot consulta şi alte lucrări adecvate tematic. Sugestii de teme:
 Ucenicie la curţile înţelepciunii
 Personalitate vs. persoană morală
 Vocaţia solidarităţii la români
 Aspectele creştine ale poeziei eminesciene
 „Cântarea României” de Alecu Russo – Pledoarie pentru speranţă
 Petre Ţuţea – orgoliul de a fi român
 Generozitate şi altruism în Pildele lui Solomon
 Iubirea de semeni – necesitate şi/sau libertate?
 Actualitatea sfaturilor biblice
 Nicolae Steinhardt – modestie vs. smerenie
 Abordare interdisciplinară a Psalmilor
 Dor şi eternitate în lirica blagiană
 Binecuvântările muncii în epistolele pauline
8
 Elemente de civilizaţie spirituală de pe teritoriul românesc
 La români, tradiţia se înrudeşte cu veşnicia
 Prospecţie, retrospecţie, introspecţie în texte sadoveniene
 Folclorul - moştenire culturală ancestrală
 Comunicarea – bucuria cuminecării din celălalt
 Mituri şi ritualuri româneşti
 Filocalia – afirmare şi reafirmare a „iubirii de frumos”
 Tradiţii, ritualuri şi ceremonii
 Cultul strămoşilor la români
 Proiecţii evanghelice în poezia imnică a lui Ioan Alexandru
 Desăvârşirea sau înrudirea cu Hristos
 Asumarea libertăţii de a fi
 Ritualuri sacrificiale în literatura populară
 Cărţile de suflet ale neamului meu
 Perspectiva nemuririi în ritualurile de nuntă
 Valorificarea morţii ca act creator în baladele populare româneşti
 Textul literar şi textul biblic – realităţi deschise
 Învăţături de viaţă – cunoaşterea, bunătatea, blândeţea, combaterea lenei, împăcarea şi supunerea, echilibrul în faţa răului, respectarea legii, chibzuinţa, iubirea de familie, eroismul, dragostea de ţară, autodesăvârşirea, nobleţea sufletească, curajul, dreptatea, adevărul, dragostea de frumos, înţelepciunea, buna măsură a lucrurilor, cinstea, darul de a gândi bine, de a vorbi frumos şi de a acţiona cu succes, binefacerea, conştiinţa de sine, cumpătarea, convieţuirea armonioasă, buna cuviinţă, dorinţa de progres, liniştea sufletească (ataraxia), iubirea, fericirea, dragostea faţă de locurile natale, frumuseţea relaţiilor interumane etc.
Persoane de contact:
 prof. Rita Cîntiuc, inspector şcolar de specialitate, e-mail: ritacantiuc@yahoo.com , tel. 0722365850;
 prof. Eleonora Bulboacă, inspector şcolar de specialitate, e-mail eleonora_bulboaca1957@yahoo.com , tel. 0724385282;
 prof. Aurica Daneliuc, e-mail: auricadaneliuc@yahoo.com, tel. 0742405653;
 prof. Daniela Ceredeev, e-mail: danielaceredeev@yahoo.com , tel. 0744606950.
9
Anexa 2 CULTURĂ ŞI SPIRITUALITATE ROMÂNEASCĂ Concurs naţional interdisciplinar ediţia I, 2010 – 2011
Fişă de înscriere
Secţiunea ________________________________________ Subsecţiunea_____________________________________
Numele şi prenumele elevului __________________________________
Şcoala ___________________________________________ clasa _______________ CNP _______________________________________ C.I. / Certificat de naştere: Seria_________Nr. ______________________________ Adresa personală_________________________________________________________________________________________________________________________________ Nr. telefon________________________e-mail______________________________ Numele şi prenumele profesorului îndrumătorului ____________________________________________________________________ Adresa şcolii _________________________________________________________ Telefon__________________________ e-mail ______________________________

18 ian. 2011

CONCURS NAŢIONAL ,,BISERICA, LOCAŞ DE ÎNCHINARE!’’ Ediţia I, 2010-2011 ZALĂU

 
CONCURS NAŢIONAL
,,BISERICA, LOCAŞ  DE  ÎNCHINARE!’’
Ediţia I, 2010-2011
ZALĂU
Înscris de MECTS în Calendarul concursurilor naționale școlare organizate în anul școlar 2010-2011, Nr. 60233/21.12.2010, fără finanțare.
Acest concurs se desfăşoară cu binecuvântarea PS. Dr. Petroniu Florea, Episcopul Sălajului,  sub îndrumarea Inspectoratului Şcolar Sălaj.

1.      Organizatori:
Episcopia Sălajului, Biroul pentru catehizare
Inspectoratul Şcolar Judeţean Sălaj
Direcţia Judeţeană pentru Cultură şi Patrimoniu Naţional Sălaj
Centrul  Şcolar  pentru Educaţie Incluzivă ,,Speranţa’’, Zalău
Şcoala Gimnazială ”Simion Bărnuţiu”, Zalău

2.      Coordonatori:
Consilier cultural al Episcopiei Sălajului: Pr. Dr. Gabriel Gârdan
Inspector pentru catehizare parohială al Episcopiei Sălajului: Pr. Silviu Boha
Inspector Şcolar General al ISJ Sălaj, Prof.Dr. Ioan Abrudan
Inspector de specialitate, prof. Claudia Boha
Director DJCPN Sălaj, Doina Cociş
Director Şcoala Gimnazială ”Simion Bărnuţiu” Zalău, Maria Lupşea
Director Centrul  Şcolar pentru Educaţie Incluzivă ,,Speranţa’’Zalău, Mihai Boldan
Profesor de  religie Ioan Ciocmărean

3.      Argument:
Dacă cuvântul şi cântarea Bisericii sfinţesc sufletul prin auzire, pictura religioasă îl sfinţeşte prin văz, după cuvântul Sfântului Evanghelist: ,,Luminătorul trupului este ochiul’’(Matei 6,22). Aflându-ne în faţa unei picturi religioase simţim rolul ei ziditor  de suflet.
Prin acest concurs vom aprecia strădaniile izvorâte din candoarea  sufletelor elevilor, de la noi din întreaga ţară care au zugrăvit cu măiestrie şi au pus multă dragoste în realizarea acestor picturi. Expoziţia urmăreşte să pună o amprentă puternică asupra elevilor, îndemnându-i să Îl căute pe Dumnezeu, în viaţa de zi cu zi.
Pecetea concursului şi expoziţiei este însuşi Iisus Hristos, care îi transformă pe elevi în oameni care Îl iubesc pe Dumneze, cu o viaţă morală deosebită, adevărate modele în societatea contemporană.
Angajându-se în acest proiect, ei vor da slavă lui Dumnezeu, rugându-L să le îmbogăţească creativitatea, să le răsplătească eforturile şi să-i facă părtaşi ai vieţii veşnice, în Biserica măririi, alături de El.

4.      Scopul:
·        Manifestarea dragostei faţă de Dumnezeu şi Biserică, prin cultivarea sensibilităţii artistice
·        Familiarizarea cu spaţiul liturgic

5.      Obiective:
·        Stimularea interesului elevului pentru înţelegerea şi păstrarea legăturii omului cu Dumnezeu
·         Dezvoltarea capacitaţii de exprimare individuală prin compoziţii plastice expresive şi creative
·        Dezvoltarea dragostei pentru frumosul din viaţa socială şi tradiţiile noastre
·         Realizarea revistei electronice şi a cd-ului cu materialele înscrise în concurs

      6. Resurse
Umane
  • Elevi ai claselor I-XII, ai şcolilor participante
  • Cadre didactice coordonatoare
  • Voluntari
Materiale
  • Lucrări ale elevilor, diplome, premii, revista concursului pe suport electronic
Financiare
  • Sponsorizări


7. Calendarul activităţilor
Expedierea lucrărilor- data limită: 25.03.2011
Primirea şi înregistrarea lucrărilor: 25.03.2010- 8.04.2011
Evaluarea lucrărilor: 8.04.2011- 4.05.2011
Realizarea revistei virtuale: 4.05.2011- 10.05.2011
Vernisajul expoziţiei: luna mai, 2011
Expedierea diplomelor şi a premiilor: mai-iunie 2011
8. Evaluare
·                          Analiza echipei de proiect
·                          Evaluare din partea participanţilor
·                          Evalualuare din partea invitaţilor
                    
        9. Secţiuni:
 I  Desen
II  Colaj
III  Fotografii
10.  Regulamentul concursului
Pot participa la concurs şi expoziţie elevii din ciclul primar, gimnazial şi liceal.
Cadrele didactice participante vor trimite plicul recomandat, cu lucrările elevilor, formularul de  înscriere (anexa 1) şi un CD cu lucrările scanate, până   la data de 25.03. 2011 (data poştei), pe adresa : Prof. Ciocmărean  Ioan, Centrul  Şcolar  petru Educaţie Incluzivă ,,Speranţa’’, Strada  Crişan, Nr. 4, Localitatea Zalău, Judeţul Sălaj, cu menţiunea ,, pentru concurs’’.
Pachetul cu lucrări va conţine şi un plic A4 timbrat, pe care va scrie adresa completă la care se doreşte expedierea diplomelor.
Un cadru didactic poate participa cu un număr maxim de 3 lucrări pe secţiune.
Realizarea lucrărilor
  • Format  A4, pentru secţiunile I şi II, realizate în orice tehnică, încadrându-se în tema anunţată.
  • Format A5, pentru secţiunea III, care să conţină fotografii cu tematică religioasă (biserici, mănăstiri, troiţe) din zona geografică în care locuiesc elevii.
Nu este obligatorie participarea la toate trei secţiunile.
Fiecare lucrare expediată va avea pe verso lipită o etichetă completată cu datele de mai jos:

Numele şi prenumele elevului

Clasa

Şcoala

Cadrul didactic coordonator

Adresa cadrului didactic coordonator

Telefon

e-mail

Titlul lucrării

Secţiunea din concurs la care se înscrie


La secţiunea a III-a se va menţiona pe lângă acestea hramul ce-l poartă Biserica din fotografie şi localitatea în care se află.
Se vor acorda premiile I, II, III, şi menţiuni pentru fiecare nivel de clasa.
Profesorii îndrumători vor primi diplome de participare.
 Nu se admit contestaţii. Nu se restituie lucrările elevilor participanţi.Vor fi luate în considerare lucrările efectuate de elevi.
            Vernisajul expoziţiei va avea loc în luna mai, la Catedrala Episcopală ,,Înălţarea Domnului’’, din municipiul Zalău, Judeţul Sălaj.
11.  Persoane de contact
Prof. Claudia Boha, inspector de specialitate
Tel. 0744329525
e-mail claudia.boha@yahoo.com
Prof. Ioan  Ciocmărean
Tel. 0741065574
 e-mail ionutciocmarean@yahoo.com







FORMULAR  DE  ÎNSCRIERE
CONCURS  NAŢIONAL
,,Biserica, locaş de închinare’’
EDIŢIA I, 2011
ZALĂU

Unitatea de învăţământ……………………………………………………………
Tel……………………………………email………………………………………
Nr. de înregistrare………/…………………….
Adresa la care  se vor trimite  diplomele…………………………………................
……………………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………………..



Nr. crt.
Numele şi prenumele elevului
Clasa
Titlul lucrării
Secţiunea
Profesor coordonator























































                                                                                          Semnătura cadrului didactic,
                                                                                          .........................................................
                                                                                                 


















                               

16 ian. 2011

ANUNTURI IMPORTANTE

Potrivit dispozițiilor art. 57, aliniat 40 din legea 571/2003, contribuabilii care realizează venituri din salarii pot opta pentru virarea unei sume din impozitul anual, dirijând 2% către asociații non- profit. Profesorii de religie sunt rugați sa depună cerere tip (ANAF) însoțita de fisa fiscala la circa financiara de care aparțin sau la șefii de cerc, pentru a se colecta sumele în contul Asociației de Sprijin Pro Nova Vita, RO18RNCB0205091828650001. Sumele rezultate vor acoperi atât cheltuielile de organizare cât și de premiere a concursurilor organizate de noi, dar și a altor activități instructiv educative cu elevii școlilor din județul nostru Prahova.
Preocuparea și punerea în aplicare revin în sarcina șefilor de cerc.

CONCURSURI JUDETENE

CONCURSURI JUDETENE
  • Pe data de 28 mai ,2011, se va desfasura concursul judetean, de creatie artistica "FLORI IN GRADINA ORTODOXIEI", la Colegiul National "A.I.CUZA"-PLOIESTI


-Concursul de creatie artistica are trei sectiuni: 
1. pictura pe sticla sau lemn;
2. creatie literara cu tematica religioasa;
3. interpretare-recitare, interpretarea unui cantec bisericesc la alegere sau sceneta religioasa.
-Profesorii vor participa cu un echipaj de 3 - 4 elevi (nu mai mult): acestia pot interpreta o sceneta sau fiecare dintre acestia se poate inscrie la o sectiune, intrucat cele trei probe se desfasoara concomitent.
 La propunerea Preafericitului Parinte Daniel, Patriarhul Romaniei, Sfantul Sinod al BOR, a luat act si a aprobat ca anul 2011, sa fie anul "ANUL OMAGIAL AL SFINTEI TAINE A BOTEZULUI SI AL SFINTEI CUNUNII".
Drept urmare si concursul nostru va avea aceeasi tema.

PERSOANE DE CONTACT:
  • prof. de religie:Costache Mirela
  • prof. de religie: Nitu Dragos
  • Colegiul National "A.I. Cuza" - Ploiesti

-Alte detalii le puteti afla de la insp. de specialitate ,prof. RODICA SENDROIU(CONTACT)

Olimpiada de Religie

OLIMPIADA DE RELIGIE
  1. Faza judeteana la disciplina religie va avea loc pe data de 19martie, 2011, la Liceul Teoretic "Aurel Vlaicu", Breaza.
  2. Elevii vor fi prezenti in sali incepand cu ora 09:00, avand ca legitimatie, carnetul de elev. Profesorii vor insotii elevii si vor face parte din comisiile de supraveghere si evaluare.
  3. Pana la data de 1martie, 2011 sunteti rugati sa transmiteti listele cu participantii la olimpiada(clasa, numele si prenumele, nr. de elevi).
Persoana de contact - prof. Gita Maricica-telefon: 0744.597.487
Alte informatii - inspector de specialitate (vezi contact)


Planificari 2010- 2011





Unitatea de învăţământ: Grup Şcolar Măneciu
Clasa a V Ia
Aria curriculară : Om- Societate
Disciplina : Religie – cultul ortodox
Număr de ore / săptămână: 1
Număr de săptămâni: 36
Profesor: Ruxandra Călinoiu

Planificare calendaristică orientativă
Anul şcolar : 2010 – 2011

Nr.
crt
Unitatea de
învaţare
Competenţe
specifice
Conţinuturile învăţării
Nr.
ore
Săptămâna
Perioada
SEMESTRUL I
1
Credinţa şi
Sfintele Taine
Mântuitoare
( Notiuni de catehism)

• Lecţie intoductivă *
1
S1
13-17.09

• Testare initială
1
S2
20-24.09
2.1;4.2
• Rugăciunea Domnească . Cele
 şapte cereri
1
S3
27.09 – 1.10
1.1;2.1
• Sfânta Taină a Cununiei
1
S4
4-8.10
1.1;2.1
• Sfânta Taină a Preoţiei
1
S5
11-15.10
1.1;2.1
• Sfânta Taină a Maslului
1
S6
18-22.10

• Evaluare
1
S7
25.10-29.10
2.
Iisus Hristos
- Mântuitorul
lumii.
(Noţiuni de catechism şi morală
creştină)
1.2;3.1;4.2
•Hristos binecuvântează familia
 -Minunea din Cana Galileeii
1
S8
1.11-5.11
1.2;3.1;4.2
• Răsplata credinţei şi a
ascultării  - Pescuirea minunată
1
S9
8.11-12.11
1.2;3.1;4.2;5.2
• Binefacere şi recunoştinţă –
Vindecarea celor zece leproşi
1
S10
15.11-19.11
1.2;3.1;4.2;5.2
• Stăruinţa în rugăciune
- Femeia canaaneancă
1
S11
22.11-26.11

• Evaluare
1
S12
29.11-3.12

• Naşterea Domnului. Colinde religioase – Flori alese ale
sufletului românesc *
2
S13-S14
6.12-10.12
13.12-17.12


▪ Tradiţii și obiceiuri legate de
 Nașterea Domnului.*
1
S15
20-21.12
5-7.01

VACANŢĂ DE CRĂCIUN : Miercuri, 22 decembrie 2010- Marţi 04 ianuarie 2011
3.
Sfinţirea
Timpului
(Noţiuni de
liturgică)
3.3
• Postul în viaţa noastră.
Împărţire şi importanţă
2
S16-S17
10.01-14.01
17.01-21.01
3.3;3.4
• Maica Domnului
1
S18
24.01-28.01
VACANŢĂ INTERSEMESTRIALĂ :Sâmbătă, 29 ianuarie – Duminică, 06 februarie 2011
SEMESTRUL II


3.3;
• Sărbători în cinstea sfinţilor
1
S1
7.02-11.02

• Povestiri religios-morale *
1
S2
14.02-18.02

• Evaluare
1
S3
21.02-25.02
4.
Biserica în
primele
veacuri
creştine
( Noţiuni de
Istorie
Bisericească universală)
2.2;3.2;3.4;
• Primii martiri creştini
2
S4-S5
28.02- 04.03
7-11.03
2.2;3.2;4.3
• Martiri creştini în Dacia, în
secolele III-IV
1
S6
14.03-18.03
2.2;3.4;4.3
• Edictul de la Milan. Sf. Împăraţi
Constantin și Elena

2
S7-S8
21.03-25.03
28.03-01.04



 Patimile, Răstignirea şi
Îngroparea Domnului *
1
S9
4-8.04

• Învierea lui Hristos în sufletul
Meu
1
S10
11-15.04
VACANŢĂ DE PAŞTE  : Sâmbătă, 16 aprilie- Luni, 25 aprilie 2011
5.
Spiritualitate
şi viaţă
creştină
2.2;3.2;4.3
• Curajul mărturisirii: Sfântul
Ioan Botezătorul
1
S11
26-29.04
2.2;3.2;4.3;
• Credinţă şi jertfă: Sfântul
Mare Mucenic Gheorghe
1
S12
2-6.05
3.2;4.3
• Sfântul Mare Mucenic
Dimitrie, Izvorâtorul de Mir
1
S13
9-13.05

• Evaluare
1
S14
16-20.05

• Recapitulare anuală
3
S15-S16-S17
23-27.05
30.05-03.06
6-10.06

• Cu Hristos pe cărările vacanţei
1
S18
13-17.06

Notă:
* Din orele aflate la dispoziţia profesorului.

COMPETENŢE GENERALE/COMPETENŢE SPECIFICE  clasa a VI a
1. CUNOAŞTEREA ŞI IUBIREA LUI DUMNEZEU CA FUNDAMENT AL MÂNTUIRII ŞI DEVĂVÂRŞIRII OMULUI
Competenţe specifice:
La sfârsitul clasei a VIa elevii vor fi capabili:
1.1 Explicarea importanţeiTainelor: Preoţia, Cununia şi Maslul în viaţa creştină
1.2 Recunoașterea , în  minunile Mântuitorului, a dumnezeirii Acestuia și a dragostei Sale faţă de oameni.
2. UTILIZAREA ADECVATĂ A LIMBAJULUI DIN SFERA VALORILOR RELIGIOASE ÎN DIFERITE CONTEXTE DE
COMUNICARE
Competenţe specifice:
La sfârşitul clasei a VIa elevii vor fi capabili:
2.1 Comentarea prin cuvinte proprii a unor texte din Sfânta Scriptură
2.2 Formularea de  opinii personale în aprecierea unor situaţii cu conţinut religios-moral
3.MANIFESTAREA VALORILOR ȘI A CUNOȘTINŢELOR RELIGIOASE ÎN PROPRIILE ATITUDINI ȘI
COMPORTAMENTE
Competene specifice:
La sfărşitul clasei aVI a elevii vor fi capabili:
3.1 Analizarea  mesajul moral-religios din Minunile Mântuitorului
3.2 Explicarea contribuţiei sfinţilor martiri și a Sfinţilor Împăraţi Constantin și Elena la dezvoltarea Bisericii Creștine.
3.3 Prezentarea modului de pregătire a credincioșilor pentru trăirea sărbătorilor creștine.
3.4 Identificarea și selectarea informaţiei relevante pentru o temă dată pe paginile web recomandate de profesor.
4. COOPERAREA CU CEILALŢI ÎN REZOLVAREA UNPR PROBLEME TEORETICE ȘI PRACTICE  ÎN CADRUL DIFERITELOR GRUPURI
Competenţe specifice:
La sfârsitul clasei a VI a elevii vor fi capabili:
4.2 Identificarea mesajului unor texte din Sfânta Scriptură.
4.3 Explicarea importanţei modelelor spirituale din Istoria Bisericii în formarea caracterului moral-religios.
5. APLICAREA ÎNVĂŢĂTURII DE CREDINŢĂ ÎN VIAŢA PERSONALĂ ȘI A COMUNITĂŢII
Competenţe specifice:
La sârşitul clasei a VI a elevii vor fi capabili:
5.1. Manifestarea atitudinii de respect faţă de persoanele discriminate din diferite motive.


DIRECTOR                                                                                               RESPONSABIL COMISIE METODICĂ



Unitatea de învăţământ: Grup Şcolar Măneciu
Clasa a V IIa
Aria curriculară : Om- Societate
Disciplina : Religie – cultul ortodox
Număr de ore / săptămână: 1
Număr de săptămâni: 36
Profesor: Ruxandra Călinoiu

Planificare calendaristică orientativă
Anul şcolar : 2010– 2011

Nr.
crt
Unitatea de
învaţare
Competenţe
specifice
Conţinuturile învăţării
Nr.
ore
Săptămâna
Perioada
SEMSTRUL I
1
Manifestarea
iubirii lui
Dumnezeu
(Noţiuni de catechism şi
morala
creştină)

• Lecţie introductivă *
1
S1
13-17.09

• Testare initială
1
S2
20-24.09
2.1;2.2;3.1;
• Dumnezeu se descoperă
oamenilor. Revelatia divina
1
S3
27.09 – 1.10
2.1;2.2;3.1
• Sfâta Scriptură şi Sfânta Traditie
1
S4
4-8.10
1.1;3.1
• Crearea lumii
2
S5,S6
11-15.10
18-22.10
1.1;3.1
• Purtarea de grijă a lui Dumnezeu
faţă de lume
1
S7
25.10-29.10

• Evaluare
1
S8
1.11-5.11
2.
Iisus Hristos
- Învăţător şi Mântuitor
1.2;4.2;5.1
• Puterea credinţei şi a prieteniei
- Vindecarea slăbănogului  din Capernaum
1
S9
8.11-12.11
1.2;4.2;5.1
• Hristos Lumina lumii: Vindecarea
orbului din naştere
1
S10
15.11-19.11
1.2;4.2;5.1
• Atotputernicia lui Dumnezeu
- Învierea lui Lazăr
1
S11
22.11-26.11
1.2;
• Căinţă şi iertare – Pilda fiului
risipitor
1
S12
29.11-3.12

• Naşterea Domnului. Colinde religioase – Flori alese ale
sufletului românesc *
2
S13-S14
6.12-10.12
13.12-17.12


Tradiţii și obiceiuri legate de
 Nașterea Domnului.*
1
S15
20-21.12
5-7.01

VACANŢĂ DE CRĂCIUN : Miercuri, 22 decembrie 2010- Marţi, 04 ianuarie 2011


1.2
• Bogăţia darurilor lui Dumnezeu
- Pilda talantilor
1
S16
10.01-14.01


• Evaluare
1
S17
17.01-21.01
3.
Rugaciunea-
Calea spre Dumnezeu
(Noţiuni de
Liturgică)


3..2
• Rugăciunea in viaţa creştinului
1
S18
24.01-28.01
VACANŢĂ INTERSEMESTRIALĂ :Sâmbătă, 29 ianuarie-Duminică, 06 februarie 2011

SEMESTRUL II


2.1;3.2
• Sfânta Liturghie –Întalnirea cu Hristos
2
S1-S2
7.02-11.02
14.02-18.02
4.
Trăirea
învăţăturii
creştine
(Noţiuni de
morală
creştină)

1.2;2.1;4.1
• Legea cea nouă – Fericirile
2
S3-S4
21.02-25.02
28.02-4.03
4.2;5.1
• Faptele bune roade ale virtuţilor
2
S5- S6
7.03-11.03
14.03-18.03
4.2;5.1
• Faptele rele – Încarcări ale voii
lui Dumnezeu
2
S7-S8
21-25.03
28.03-01.04

• Povestiri religios-morale *
1
S9
4-8.04

• Patimile, Răstignirea şi
Îngroparea Domnului
1
S10
11-15.04
VACANŢĂ DE PAŞTE  : Sâmbătă, 16 aprilie- Luni , 25 aprilie



• Învierea lui Hristos în sufletul
Meu
1
S11
26.04-29.04

• Evaluare
1
S12
2-6.05
5.
Spiritualitate
şi viaţă
creştină
4.2;5.1
• Sf Trei Ierarhi – modele ale
iubirii faţă de semeni. 
2
S13- S14
9-13.05
16-20.05
4.2;5.1
• Iubirea pri fapte: ajutorarea celor
Aflaţi în suferinţă
1
S15
23-27.05

• Evaluare
1
S16
30.05-3.06

• Recapitulare anuală
1
S17
6-10.06

• Cu Hristos pe cărările vacanţei
1
S18
13-17.06

Notă:
* Din orele aflate la dispoziţia profesorului.

COMPETENŢE GENERALE/ COMPETENŢE SPECIFICE  clasa a VII a
1. CUNOAŞTEREA ŞI IUBIREA LUI DUMNEZEU CA FUNDAMENT AL MÂNTUIRII ŞI DEVĂVÂRŞIRII OMULUI
Competenţe specifice:
La sfârsitul clasei a VIIa elevii vor fi capabili
1.1 Argumentarea faprtului că Dumnezeu este Creator și Proniator al lumii
1.2 Recunoașterea iubirii lyui Dumnezeu pentru oameni în minunile și învăţăturile Sale.
2. UTILIZAREA ADECVATĂ A LIMBAJULUI DIN SFERA VALORILOR RELIGIOASE ÎN DIFERITE CONTEXTE DE COMUNICARE
Competenţe specifice:
La sfârşitul clasei a VIIa elevii vor fi capabili:
2.1 Utilizarea corectă a termenilor religioași învăţaţi în contexte lingvistice noi.
2.2 Elaborarea de scurte texte
3. MANIFESTAREA VALORILOR ȘI CUNOȘTINŢELOR RELIGIOASE ÎN PROPRIILE ATITUDIN ȘI
 COMPORTAMENTE
Competenţe specifice:
La sfărşitul clasei aVIIa elevii vor fi capabili:
3.1 Prezentarea structurii și a importanţei Sfintei Scripturi.
3.2 Explicarea rolului și a importanţei participării conștiente și active a credincioșilor la rugăciunile Bisericii.
4. COOPERAREA CU CEILALŢI ÎN REZOLVAREA UNOR PROBLEME TEORETICE ȘI PRACTICE ÎN CADRUL DIFERITELOR GRUPURI
Competenţe specifice:
La sfârsitul clasei a VII a elevii vor fi capabili:
4.1 Explicarea modului de aplicare în viaţa personală a învăţăturilor cuprinse în Fericiri.
4.2 Argumentarea importanţa participării active la viaţa comnunităţii
5. APLICAREA ÎNVĂŢĂRII DE CREDINŢĂ ÎN VIAŢA PERSONALĂ ȘI A COMUNITĂŢII
Competenţe specifice:
La sârşitul clasei a VII a elevii vor fi capabili:
5.1. Participarea activă la acţiuni civice alături de personae care au alte credinţe sau convingeri religioase.

DIRECTOR                                                                                 RESPONSABIL COMISIE METODICĂ



Unitatea de învăţământ: Grup Şcolar Măneciu
Clasa a V IIIa
Aria curriculară : Om- Societate
Disciplina : Religie – cultul ortodox
Număr de ore / săptămână: 1
Număr de săptămâni: 35
Profesor: Ruxandra Călinoiu

Planificare calendaristică orientativă
Anul şcolar : 2010– 2011

Nr.
crt
Unitatea de
învaţare
Competenţe
specifice
Conţinuturile învăţării
Nr.
ore
Săptămâna
Perioada
SEMSTRUL I
1
Credinţa
creștina
( Noţiuni de Dogmatică

• Lecţie introductivă *
1
S1
13-17.09

• Testare initială
1
S2
20-24.09
1.1;;
• Crezul- sinteza învăţăturii de
credinţă
2
S3-S4
27.09 – 1.10
4-8.10
1.1;;
• Învăţătura despre Dumnezeu
Tatăl
1
S5
11-15.10
1.1;;
• Învăţătura despre Dumnezeu
 Fiul
1
S6
18-22.10
1.1;
• Învăţătura despre Dumnezeu
 Duhul Sfânt
1
S7
25-29.10
1.1;
• Comuniunea oamenilor cu
 Dumnezeu
1
S8
1-5.11

1.1;
• Credinţa în înviere și viaţa
veșnică
2
S9-S10
8-12.11
15-19.11

•Evaluare
1
S11
22-26.11

2.
Trăirea
învăţături
 creștine
1.2;3.3;4.1;
• Pilda viţei și a mlădiţei – viaţa în Hristos
1
S12
29.11-3.12

3.3;4.1;
Pilda semănătorului – primire și Împlinire a cuvântului lui Dumnezeu
1
S13
6-10.12

• Naşterea Domnului. Colinde religioase – Flori alese ale
sufletului românesc *
1
S14
13-17.12




Tradiţii și obiceiuri legate de
 Nașterea Domnului.*
1
S15
20-21.12
5-7.01

VACANŢĂ DE CRĂCIUN :
Miercuri, 22 decembrie 2010- Marţi, 04 ianuarie 2011


3.3;4.1
• Plida neghinei- îndelunga
răbdare și dreptate a lui Dumnezeu
1
S16
10-14.01

• Evaluare
1
S17
17-21.01

• Recapitulare semestriala
1
 S18
24-28.01

VACANŢĂ INTERSEMESTRIALĂ : Sâmbătă, 29 ianuarie- Duminică, 06 februarie 2011


SEMESTRUL AL II LEA
3.
Exprimarea
Învăţăturii
Creștine


2.1;3.1;
•Biserica, locaș de închinare
1
S1-S2
7-11.02
14-18.02
2.1;3.1;
• Icoana – fereastra spre cer
1
S3
21-25.02
3.1;4.2
• Cântarea religioasă – formă de
rugăciune
1
S4
28.02-4.03
2.1;4.2
• Călătorind cu Dumnezeu –
 Pelerinajul la biserici si mănăstiri
1
S5
7-11.03



• Evaluare
1
S6
14-18.03
4.
Sfânta
Scriptură-
izvor de
înţelepciune
și iubire
1.2;4.2;
• Răbdare și încredere în
Dumnezeuu – Dreptul Iov
1
S7
21-25.03


1.2;4.2;5.1
• Iubirea faţă de Dumnezeu și
aproapele – legea desăvârșită a
Noului Testament ( marcu 12, 30-
31; Ioan 13, 34; Matei 7,12
2
S8-S9

28.03-1.04
4-8.04

•Învierea Domnului*
1
S10
11-15.04


VACANŢĂ DE PAŞTE  : Sâmbătă, 16 aprilie- Luni, 25 aprilie 2011


1.2;4.2;5.1;
• Imnul dragostei creștine
(I Corinteni 13)
1
S11
26-29.04



• Evaluare
1
S12
2-6.05
5.
Organizarea
Bisericii
Ortodoxe
Române
3.2;
•Semnificaţia întemeierii
Mitropoliilor românești
1
S13
9-13.05
3.2;
• Întemeierea Patriarhiei Române
1
S14
16-20.05
3.2
• Organizarea actuală a Bisericii
Ortodoxe Romane
1
S15
23-27.05

• Evaluare
1
S16
30.05-3.06

• Recapitulare anuală
1
S17
6-10.06
Notă:
·         Din orele aflate la dispoziţia profesorului
COMPETENŢE GENERALE/ COMPETENŢE SPECIFICE  clasa a VII a
1. CUNOAŞTEREA ŞI IUBIREA LUI DUMNEZEU CA FUNDAMENT AL MÂNTUIRII ŞI DEVĂVÂRŞIRII OMULUI
Competenţe specifice:
La sfârsitul clasei a VIIIa elevii vor fi capabili:
1.1 Cunoașterea învăţăturilor de credinţă ale Bisericii Ortodoxe, cuprinse în Crez;
1.2 Argumentarea importanţei iubirii de Dumnezeu și de aproapele pentru dobândirea mântuirii.
2.UTILIZAREA ADECVATĂ A LIMBAJULUI DIN SFERA VALORILOR RELIGIOASE ÎN DIFERITE CONTEXTE DE COMUNICARE
Competenţe specifice:
La sfârşitul clasei a VIIIa elevii vor fi capabili:
2.1 Utilizarea în diferite contexte a expresiilor și a noţiunilor religioase nou învăţate, realizând corelaţii interdisciplinare ( istorie, literatură, muzică, geografie, artă)
3.MANIFESTAREA VALORILOR ȘI A CUNOȘTINŢELOR RELIGIOASE ÎN PRORIILE ATITUDINI ȘI
COMPORTAMENTE
Competenţe specifice:
La sfărşitul clasei aVIIIa elevii vor fi capabili:
3.1 Prezentarea formelor de artă religioasă existente în Biserica Ortodoxă;
3.2 Explicarea importanţei întemeierii mitropoliilor și a Patriarhiei Române pentru păstrarea fiinţei și unităţii naţionale.
3.3 Explicarea mesajului pildelor Mântuitorului;
4. COOPERAREA CU CEILALŢI ÎN REZOLVAREA UNOR PROBLEME TEORETICE ȘI PRACTICE ÎN CADRUL
DIFERITELOR GRUPURI
Competenţe specifice:
La sfârsitul clasei a VIII a elevii vor fi capabili:
4.1 Argumentarea importanţei conlucrării omului cu Dumnezeu în vederea mântuirii
4.2 Exprimarea atitudinilor moral- creștine în diferite împrejurări ale vietii;
5. APLICAREA ÎNVĂŢĂTURII DE CREDINŢĂ ÎN VIAŢA PERSONALĂ ȘI A COMUNITĂŢII
Competenţe specifice:
La sârşitul clasei a VIII a elevii vor fi capabili:
5.1. Aplicarea învăţăturii creștine referitoare la iubirea de aproapele în relaţiile cu personae aparţinănd altor culture, credinţe sau
convingeri

Unitatea de învăţământ: Grup Şcolar Măneciu
Clasa a IX a
Aria curriculară : Om- Societate
Disciplina : Religie – cultul ortodox
Număr de ore / săptămână: 1
Număr de săptămâni: 36
Profesor: Ruxandra Călinoiu


Planificare calendaristică orientativă
                     Anul şcolar : 2010– 2011      

Nr.
crt.
Unitatea de
învaţare
Competenţe
specifice
Conţinuturile învăţării
Nr.
ore
Săptămâna
Perioada
SEMESTRUL I
1
Învătătura de
Credinţă.
( Noţiuni de dogmatică)

• Lecţie introductivă
1
S1
13- 17.094-18.09

• Testare iniţială
1
S2
201 -245.09
1.1;2.1;3.1
• Respectul faţă de cele sfinte
1
S3
278.09-12.10
1.1;2.1;3.1
• Adorarea lui Dumnezeu
1
S4
45-89.10
1.1;2.1;3.1
•Preacinstirea Maicii Domnului
1
S5
112-156.100
1.1;2.1;3.1
• Cinstirea sfinţilor
11
S6
189-223.10

• Evaluare
1
S7
256.- 2930.10
2
Trăirea
 învăţăturii
creştine
(Noţiuni de
morală creştină)
1.2;2.2;3.2;4.1
• Datoriile faţă de Dumnezeu
1
S8
12-56.11
1.2;2.2;3.2;4.1
• Datoriile faţă de sine
1
S9
89-123.11
1.2;2.2;3.2;4.1
• Datoriile faţă de aproapele
1
S10
156-1920.11

• Evaluare
1
S11
223-267.11
1.1; 3.2;4.3
• Pregătirea credinciosului
pentru participarea la sfintele slujbe
21
S12- S13
2930.11- 34.12
67-101.12

• Naşterea Domnului*
1
S14
134-178.12
▪ Tradiţii si obiceiuri legate
de sărbătoarea Nașterii
Domnului.*
1
S15
20-21.12
5-7. 01
VACANŢA DE CRĂCIUN :
Miercuri , 22 Decembrie 2010- Marţi, 4 Ianuarie 201121.12-3.01
4.
Spiritualitate şi
viaţă creştină.
(Noţiuni de spiritualitate şi misiune)
2.1;3.1;4.1
• Chemarea omului spre
asemănarea cu Dumnezeu.
1
S165
104-148.01
1.1;3.3;4.1;4.3
• Eu şi duhovnicul meu
1
S176
171-21.15.01
3.3;4.2
• Bucurie şi responsabilitate
în relaţiile dintre tineri
1
S187
2418-282.01
VACANŢĂ INTERSEMESTRIALĂ : 29 ianuarie-6 februarie 20111-7.02
SEMESTRUL II
1.1;2.2;3.3;4.3
• Monahismul- formă a spiritualităţii crestine
1
S1
78-112.02
5.
Religiile lumii

1.3;2.2;5.3
• Religii în antichitate: în
Mesopotamia şi în Egipt
2
S2-S3
145-189.02
212-256.02
1.3;2.2;5.3
• Religii în antichitate: în
Grecia şi la Roma
2
S4-S5
28.021-45.03
7-8-112.03


• Evaluare
1
S6
145-189.03



6.



Ortodoxie şi
cultură naţională
5.1;
• Viaţa religioasă oglindită în creaţii populare, în datini şi în
obiceiuri.
1
S7
212-256.03
3.3;5.2
• Contribuţia Bisericii
Ortodoxe la aparitia şi
dezvoltarea învăţământului românesc.
( Veniamin Costachi, Andrei
Şaguna)

3
S8-S9
289.03-12.04
4-8.04

▪ Învierea Domnului *• Învierea Domnului *
11
S10
11-15.04
VACANŢĂ DE PAȘTE  16-25 aprilie11.04
4.1;4.2
• Muzica în viaţa tinerilor
1
S11
26.04-2930.04



7.

Creştinismul  şi
provocările lumii
contemporane
4.1;4.2
• Pericolul drogurilor
1
S12
23-67.05
4.1;4.2
• Tineretul şi mass -media
1
S13
910-134.05
4.1;4.2
• Tinerii si viaţa intimă
1
S14
167-201.05


• Evaluare
1
S15
234-278.05

• Recapitulare anuală

1
S16-S17
301.05-34.06
67-101.06

▪ Cu Hristos pe cărările
 vacanţei
1
S18
13-17.06



Notă
* Din orele aflate la dispoziţia profesorului.


COMPETENŢE GENERALE/COMPETENŢE SPECIFICE
1.DEFINIREA SPECIFICULUI PROPRIEI CREDINŢE , ÎN RAPORT CU ALTE CREDINŢE ŞI CONVINGERI
1.1 Argumentarea importanţei sfinţeniei şi a respectului creştinilor faţă de cele sfinte.
1.2 Explicarea importanţei împlinirii datoriilor morale şi materiale pentru viaţa şi progresul spiritual al crestinilui.
1.3 Prezentarea elementelor definitorii ale religiilor lumii antice
2. UTILIZAREA ADECVATĂ A CONCEPTELOR SPECIFICE RELIGIEI, ÎN DIFERITE CONTEXTE DE COMUNICARE
2.1 Utilizarea adecvată a termenilor specifici religiei în argumentarea învăţăturii de credinţă ortodoxă
2.2 Integrarea corectă a termenilor specifici religiei în diferite contexte de comunicare
3. INTEGRAREA VALORILOR ŞI A CUNOŞTINŢELOR RELIGIOASE ÎN STRUCTURA PROPRIILOR ATITUDINI ŞI COMPORTAMENTE.
3.1 Identificarea şi folosirea unor modele de comportament creştin în exemplele din Biblie şi din istoria Bisericii
3.2 Analiza datoriilor creştinului şi a specificului acestora în contextual societăţii actuale.
3.3Aplicarea învăţăturilor creştine referitoare la modul de participare personală la viaţa liturgică a Bisericii
4. APLICAREA ÎNVĂŢĂTURII DE CREDINŢĂ ÎN VIAŢA PERSONALĂ ŞI A COMUNITĂŢII
4.1 Aplicarea normelor moralei creştine în situaţii concrete de viaţă
4..2 Formarea de soluţii pentru diferitele probleme ale tinerilor , în lumina învăţăturii creştine.
4..3 Practicarea introspecţiei/meditaţiei crestine, în scopul dezvoltării capacităţii de autocunoaştere şi a participării conştiente şi active la viaţa liturgică a Bisericii

5. CORELAREA CUNOŞTINŢELOR RELIGIOASE CU CELE DOBÂNDITE LA ALTE DISCIPLINE DE ÎNVĂŢĂMÂNT
5.1 Explicarea argumentată a influentei crestinismului asupra culturii noastre naţionale
5.2 Prezentarea argumentată a contribuţiei majore a Bisericii Ortodoxe la apariţia şi dezvoltarea învăţământului romănesc
5.3 Corelarea informaţiilor despre religiile lumii antice cu datele referitoare la cultura şi viaţa socială a lumii antice însuşite la alte discipline




Unitatea de învăţământ: Grup Şcolar Măneciu
Clasa a X a
Aria curriculară : Om- Societate
Disciplina : Religie – cultul ortodox
Număr de ore / săptămână: 1
Număr de săptămâni: 36
Profesor: Ruxandra Călinoiu


Planificare calendaristică orientativă
                     Anul şcolar : 2010 – 2011     

Nr.
crt.
Unitatea de
învaţare
Competenţe
specifice
Conţinuturile învăţării
Nr.
ore
Săptămâna
Perioada
SEMESTRUL I
1
Învătătura de
Credinţă.
( Noţiuni de dogmatică)

• Lecţie introductivă
1
S1
13-17.09

• Testare iniţială
1
S2
20 -24.09
1.1;2.1;3.1;4.3
• Respectul faţă de cele sfinte
1
S3
27.09-1.10
1.1;2.1;3.1;4.3
• Cinstirea sfintelor icoane
1
S4
4-8.10
1.1;2.1;3.1;4.3
• Cinstirea sfintei cruci
1
S5
11-15.10
1.1;2.1;3.1;4.3
• Cinstirea sfintelor icoane
1
S6
18-22.10

• Evaluare
1
S7
25.10-29.10
2
Trăirea
 învăţăturii
creştine
(Noţiuni de
morală creştină)
3.2;4.1;4.2
• Legea morală a Vechiului
Testament( Decalogul)
2
S8-9
1-5.11
8-12.11
3.2;4.1;4.2
• Legea morală a Noului
Tetament( Predica de pe
 munte)
2
S10 – S11
15-19.11
22-26.11
3.2;4.1;4.2
• Virtute şi păcat
1
S12
29.11-3.12
2.1;3.2;4.1;
4.2;5.2
• Conştiinţa morală – glasul
lui Dumnezeu în om
1
S13
6-10.12

•Naşţerea Domnului*
1
S14
13-17.12


Tradiţii si obiceiuri legate
de sărbătoarea Nașterii
Domnului.*
1
S 15
20-21.12
5-7.01
3.
Spiritualitate şi
viaţă creştină.
(Noţiuni de spiritualitate şi misiune
VACANŢA DE CRĂCIUN :
Miercuri, 22 decembrie 2010- Marţi , 04 ianuarie 2011
3.1;3.2;4.1;4.2
•Iubire şi dreptate
1
S16
10-14.01
3.1;3.2;4.1;4.2
•Rugăciune şi reconciliere
1
S17
17-21.01

• Evaluare
1
S18
24-28.01
VACANŢĂ INTERSEMESTRIALĂ :
sâmbătă ,29 ianuarie- Duminică , 06 februarie 2011
SEMESTRUL II
4.
Exprimarea
Învăţăturii de credinţă
(Noţiuni de
liturgică)
1.2;4.3
• Locaşurile de cult ale
 creştinilor – apariţia şi
dezvoltare în contextual
culturii universale.
2
S1-S2
7-11.02
14-18.02
2.2;
• Stiluri arhitecturale
Representative ( în lume şi în
 Ţară)
3
S3-S4-S5
21-25.02
28.02-4.03
7-11.03

• Evaluare
1
S6
14-18.03
5.




Religiile lumii




1.4;2.2;5.3
•Religiile orientale
 (hinduismul, budismul,
confucianismul)
2
S7-S8
21-25.03
28.03-1.04


1.3;3.1;5.1
Contribuţia mitropoliţilor
Români la dezvoltarea culturii
Naţionale (Mitropolitul
 Varlaam)
1
S9

4-8.04

• Învierea Domnului*
1
S10
11-15.04


VACANŢĂ DE PAŞTI :
Sâmbătă, 16 aprilie-luni, 25 aprilie 2011

6.
Ortodoxie şi
Cultură naţională
1.3;3.1;5.1
• Contribuţia mitropoliţilor
Români la dezvoltarea culturii
Naţionale ( Varlaam,
Dosofei, Antim Ivireanu)
2
S11-S12
26-29.04
2-6.05



• Evaluare
1
S13
9-13.05
7.
Creştinismul şi
provocările
lumii
contemporane
1.4;3.3;4.2;
5.2
• Superstiţia şi Magia
1
S14
16-20.05
1.4;3.3;4.2;
5.2
• Astrologia, Numerologia

1
S15
23-27.05



Evaluare
1
S16
30.05-3.06

• Recapitulare anuală
2
S17-S18
6-10.06
13-17.06
Notă
* Din orele aflate la dispoziţia profesorului.

COMPETENŢE GENERALE/COMPETENŢE SPECIFICE
1.DEFINIREA SPECIFICULUI PROPRIEI CREDINŢE , ÎN RAPORT CU ALTE CREDINŢE ŞI CONVINGERI
1.1 Argumentarea importanţei sfinţeniei şi a respectului creştinilor faţă de cele sfinte.
1.2 Identificarea şi prezentarea elementelor definitorii ale artei crestin ortodoxe în contextual integrării acesteia în arta laică românească şi în arta creştină universală
1.3 Explicarea argumentată a contribuţiei mitropoliţilor români la dezvoltarea culturii nationale şi europene.
1.4 Identificarea diferenţelor dintre spiritualitatea creştină şi alte religii, concepţii şi practice religioase existente în lumea contemporană.
2. UTILIZAREA ADECVATĂ A CONCEPTELOR SPECIFICE RELIGIEI, ÎN DIFERITE CONTEXTE DE COMUNICARE
2.1 Utilizarea adecvată a termenilor specifici unui minim de vocabulary creştin în argumentarea învăţăturii de credinţă ortodoxă
2.2 Elaborarea unor texte ( referate, eseuri, articole) folosind termini specifici religiei
3. INTEGRAREA VALORILOR ŞI A CUNOŞTINŢELOR RELIGIOASE ÎN STRUCTURA PROPRIILOR ATITUDINI ŞI COMPORTAMENTE.
3.1 Identificarea şi prezentarea unor modele de comportament creştin, în exemplele personalităţilor biblice şi în cele din istoria bisericească românească
3.2Argumentarea importanţei aplicării învăţăturilor moralei creştine în contextual social complex, complicat şi paradoxal a lumii contemporane
3.3 Explicarea consecinţelor pe care le poate avea asupra oamenilor credinţa în superstiţie, magie, astrologie, numerologie
4. APLICAREA ÎNVĂŢĂTURII DE CREDINŢĂ ÎN VIAŢA PERSONALĂ ŞI A COMUNITĂŢII
4.1 Identificarea modalităţilor concrete de aplicare a virtuţilor creştine în diferite situaţii de viaţă
4.2 Analizarea consecinţlor negative a comportamentului care încalcă morala creştină, asupra vietii personale şi asupra comunităţii
4.3 Aplicarea învăţăturii despre respectful faţă de cele sgfinte în diferite contexte ale vietii personale sau ale comunităţii

5. CORELAREA CUNOŞTINŢELOR RELIGIOASE CU CELE DOBÂNDITE LA ALTE DISCIPLINE DE ÎNVĂŢĂMÂNT
5.1 Analizarea contribuţiei mitropolitilor români la dezvoltarea culturii naţionale , în contextual istoric respective
5..2 Explicarea efectelor pe care le pot avea concepţiile străine spiritualităţii cresţine, asupra formării unei personalităti moral- crestine armonioase
5.3 Valorificarea eficientă a cunoştiţelor de istorie a religiilor pentru abordarea unei atitudini responsabile , de acceptare a semenilor care împărtăşesc alte religii şi convingeri morale

Unitatea de învăţământ: Grup Şcolar Măneciu
Clasa a XI a
Aria curriculară : Om- Societate
Disciplina : Religie – cultul ortodox
Număr de ore / săptămână: 1
Număr de săptămâni: 36
Profesor: Ruxandra Călinoiu


Planificare calendaristică orientativă
                     Anul şcolar : 2010– 2011        

Nr.
crt.
Unitatea de
învaţare
Competenţe
specifice
Conţinuturile învăţării
Nr.
ore
Săptămâna
Perioada
SEMESTRUL I
1
Învătătura de
Credinţă.
( Noţiuni de dogmatică)

• Lecţie introductivă
1
S1
13-17.099

• Testare iniţială
1
S2
20 -24.09
1.1;2.1;3.3;
• Descoperirea lui Dumnezeu
1
S3
27.09-1.10
1.1;2.1;3.1
• Întruparea Fiului lui
Dumnezeu
1
S4
4-8.10
1.1;2.1;3.1
• Jertfa pe Cruce a Mântuitorului Iisus Hristos
1
S5
11-15.10
1.1;2.1;3.1;5.2
• Adeverirea morţii şi realitatea Învierii Mântuitorului
1
S6
18-22.10
1.1;2.1;3.3
• Lucrarea Sântului Duh în
lume
1
S7
25.10-29.10

• Evaluare
1
S8
1-5.11
2
Trăirea
 învăţăturii
creştine
(Noţiuni de
morală creştină)
3.2;4.2
• Familia creştină - azi
2
S9-S10
8-12.11
15-19.11
3.2;4.2
• Rolul creştinilor în
promovarea valorilor
religioase
1
 S11

22-26.11
3.2;4.2
• Forme de denaturare a
Persoanei ( corupţia,
minciuna,, înşelătoria)
1
S12
29.11-3.12

• Evaluare
1
S13
6-10.12

• Naşterea Domnului*
1
S14
13-17.12


Tradiţii si obiceiuri legate
de sărbătoarea Nașterii
Domnului.*
1
S15
20-21.12
5-7.01
3.
Spiritualitate şi
viaţă creştină.
(Noţiuni de spiritualitate şi misiune
VACANŢA DE CRĂCIUN :
Miercuri, 22 Decembrie 2010-Marţi, 04 Ianuarie 2011
1.1;2.1;3.2;3.3
• Jertfă euharistică şi iubire jertfelnică
1
S16
10-14.01
1.1;2.2;5.2
•Respectul faţă de lumea
creată ( ecologie crestină)
1
S17
17-21.01



• Recapitulare semestrială
1
S18

24-28.01
VACANŢĂ INTERSEMESTRIALĂ :
Sâmbătă, 29 ianuarie-Duminică, 6 februarie 2011


SEMESTRUL II
4.
Exprimarea
Învăţăturii de credinţă
(Noţiuni de
liturgică)
1.3;2.2
• Elemente de iconografie
1
S1
7-11.02
1.3;2.2;
• Semnificaţia aşezării
sfintelor icoane în biserică
2
S2- S3
14-18.02
21-25.02

• Evaluare
1
S4
28.02-4.03





5.





Religiile lumii
1.2;5.3
• Iudaismul
1
S5
7-11.03

• Creştinismul
      - Neînţelegerile din 1054
      - Reforma
    

1
1


S6
S7

14-18.03
21-25.03


• Uniaţia. Scoala Ardeleană
1
S8
28.03-1.04

1.2;5.3
Islamul
1
S9
4-8.04

* Învierea Domnului*
1
S10
11-15.04

VACANŢĂ DE PAȘTE :
Sâmbătă, 16 Aprilie- Luni, 25 Aprilie 2011
1.2;5.3
• Islamul
1
S11
26-29.04


• Evaluare
1
S12
2-6.05



6.



Ortodoxie şi
cultură naţională
1.3;3.1;5.1
• Contribuţia voievozilor
români la dezvoltarea culturii
naţionale
    -Mircea cel Bătrân, Vlad
Ţepeş
-          Ştefan cel Mare
-          Constantin Brâncoveanu
Şi Neagoe Basarab



1

1
1



S13

S14
S15



9-13.05

16-20.05
23-27.05


• Evaluare
1
S16
30.05-3.06
7.
Creştinismul şi
provocările
lumii
contemporane
2.2;3.3;4.3;5.2
• Minuni şi false minuni,
fenomene normale şi
paranormale
1
S17
6-10.06

• Recapitulare semestrul II
1
S18
13-17.06

Notă
* Din orele aflate la dispoziţia profesorului.


COMPETENŢE GENERALE/COMPETENŢE SPECIFICE
1.DEFINIREA SPECIFICULUI PROPRIEI CREDINŢE , ÎN RAPORT CU ALTE CREDINŢE ŞI CONVINGERI
1.1 Sintetizarea principalelor învăţături de credinţă ortodoxă despre Sfânta treime şi lucrările Sale în lume
1.2 Analiza comparativă a marilor relii ale lumii, pornind de la un set de criterii ( caracteristici definitorii, arie de răspândire, doctrină, adepţi, importanţa in istoria omenirii)
1.3 Prezentarea semnificaţiei şi rolul iconografiei în cult
2. UTILIZAREA ADECVATĂ A CONCEPTELOR SPECIFICE RELIGIEI, ÎN DIFERITE CONTEXTE DE COMUNICARE
2.1 Elaborarea de argumentări fundamentale scripruristic, (oral sau scris) referitoare la învăţătura de credinţă ortodoxă
2.2 Compararea unor opinii şi argumente diferite în discutii şi dezbateri pe teme religioase
3. INTEGRAREA VALORILOR ŞI A CUNOŞTINŢELOR RELIGIOASE ÎN STRUCTURA PROPRIILOR ATITUDINI ŞI COMPORTAMENTE.
3.1 Evidenţierea promovării convingerilor şi atitudinilor moral-creştin, însusite din învăţătura Mântuitorului şi din exemplele oferite de marile personalitătî din istoria naţională, prin promovarea unui comportament social- moral elevat.
3.2 Analizarea responsabilităţilor şi a modului de implicare a tânărului creştin, în familie şi în societatea contemporană.
3.3 Explicarea caracteristicilor relaţiei om- Dumnezeu şi a relaţiei dintre semeni, fundamentate pe valorile moralei crestine

4. APLICAREA ÎNVĂŢĂTURII DE CREDINŢĂ ÎN VIAŢA PERSONALĂ ŞI A COMUNITĂŢII
4.1 Identificarea responsabilităţilor faţă de lumea creată şi primită în dar de la Dumnezeu
4.2 Analizarea consecinţlor negative a comportamentului care încalcă morala creştină, asupra vietii personale şi asupra comunităţii
4.3 Folosirea învăţăturilor Bisericii pentru a deosebi correct minunile de falsele minuni, fenomene normale şi paranormale

5. CORELAREA CUNOŞTINŢELOR RELIGIOASE CU CELE DOBÂNDITE LA ALTE DISCIPLINE DE ÎNVĂŢĂMÂNT
5.1 Sintetizarea şi prezentarea contribuţiei voievozilor români la formarea şi dezvoltarea culturii naţionale ,utilizând cunoştinţe dobândite la diferite discipline.
5.2 Utilizarea cunoştinţelor de la diferite discipline alături de cele religioase pentru a dialog ape o temă dată
5,3 utilizarea cunoştinţelor de istorie a religiilor în susţinerea importanţei respectului şi a dialogului între oameni, comunităţi, Biserici




Unitatea de învăţământ: Grup Şcolar Măneciu
Clasa a XII a
Aria curriculară : Om- Societate
Disciplina : Religie – cultul ortodox
Număr de ore / săptămână: 1
Număr de săptămâni: 33
Profesor: Ruxandra Călinoiu


Planificare calendaristică orientativă
                     Anul şcolar : 2010 – 2011     

Nr.
crt.
Unitatea de
învaţare
Competenţe
specifice
Conţinuturile învăţării
Nr.
ore
Săptămâna
Perioada
SEMESTRUL I
1
Învătătura de
Credinţă.
( Noţiuni de dogmatică)

• Lecţie introductivă
1
S1
13-17.09

• Testare iniţială
1
S2
20 -24.09
1.1;2.1;5.2
• Credinţa în înviere şi viaţa veşnică
2
S3-S4
27.09-1.10
4-8.10
1.1;2.14.2
• Rugăciunile pentru cei
adormiţi în Domnul
1
S5
11-15.10

• Evaluare
1
S6
18-22.10




2
Trăirea
 învăţăturii
creştine
(Noţiuni de
morală creştină)
1.3;2,13,2;4,1;
4.2;4,3
• Rolul tinerilor în apărarea
vieţii
-          Combaterea violenti şi
a sinuciderii
   - Combaterea eutanasiei
şi a degradării umane


1

1


S7

S8


25.10-29.10

1-5.11





3.
Spiritualitate şi
viaţă creştină.
(Noţiuni de spiritualitate şi misiune
1.3;2.2;3.1;3.2;
4.2;4.3
• Asceza creştină ( post,
Rugăciune, milostenie)
2
S9-S10
8-12.11
15-19.11
1.3;2.2;4.1;4.2
4.3
• Rolul dialogului ecumenic şi
Inter - religios
1
S11
22-26.11

• Evaluare
1
S12
29.11-3.12

• Naşterea Domnului*
( colinde religioase)
2
S13-S14
6-10.12
13-17.12

Tradiţii si obiceiuri legate
de sărbătoarea Nașterii
Domnului.*
1
S15
20-21.12
5-7.01
VACANŢĂ DE CRĂCIUN :
Miercuri, 22 Decembrie 2010-Marţi, 04 Ianuarie 2011
4.
Exprimarea
Învăţăturii de credinţă
(Noţiuni de
liturgică)
1.2;5.1;5.2
• Monumente reprezentative
de artă religioasă din Europa
 şi din România
2
S16-S17
10-14.01
17-21.01

• Recapitulare şi
evaluare semestrială
1
S18

24-28.01
VACANŢĂ INTERSEMESTRIALĂ 1-7.02


SEMESTRUL II
5
Confesiuni
creştine în
România
1.2;3.2
• Ortodoxia
2
S1-S2
7-11.02
14-18.02
1.2;3.2
• Catolicismul
1
S3

21-25.02
1.2;3.2
• Protestantismul şi Neoprotestantismul
2
S4-S5
28.02-4.03
7-11.03

• Evaluare
1
S6
14-18.03

6
Ortodoxie şi
cultură naţională
3.1;3.3;4.3
• Oameni de cultură români-
promotori ai credinţei
creştine:
-          Nicolae Iorga,
-Nichifor Crainic , Vasile Voiculescu
-          Nicolae Steinhard, Petre
Ţuţea, Dumitru  Stăniloae



1
1

1



S7
S8

S9




21-25.03
28.03-1.04

04-08.04



• Învierea Domnului
1
S10
11-15.04

VACANŢĂ DE PAŞTI : Sâmbătă, 16 aprilie-Luni, 25 aprilie 2011

6.
Ortodoxie şi
cultură naţională
3.1;3.3;4.3;

  - Mircea Eliade, Constantin Brâncuşi

1






S11



26-29.04

• Evaluare
1
S12
2-6.05
7.
Creştinismul şi
provocările
lumii
contemporane
1.3;2.24.1;4.2
5.2
• Dialogul între credinţă şi
ştiinţă
1
S13
9-13.05
1.3;2.2;4.2;5.2
• Rolul creştinului în dezvoltarea culturii şi civilizaţiei
Europene.
1
S14
16-20.05

• Recapitulare anuală
12
S15
23-27.05

Notă
* Din orele aflate la dispoziţia profesorului.

COMPETENŢE GENERALE/COMPETENŢE SPECIFICE
1.DEFINIREA SPECIFICULUI PROPRIEI CREDINŢE , ÎN RAPORT CU ALTE CREDINŢE ŞI CONVINGERI
1.1 Sintetizarea principalelor învăţături de credinţă ortodoxă despre înviere şi viaţa veşnică
1.2 Prezentarea elementelor definitorii ale confesiunii crestine din ţara noastră
1.3 Prezentarea poziţiei şi învăţăturii Bisericii Ortodoxe referitoare la anumite probleme actuale
2. UTILIZAREA ADECVATĂ A CONCEPTELOR SPECIFICE RELIGIEI, ÎN DIFERITE CONTEXTE DE COMUNICARE
2.1 Elaborarea de argumentări orale sau scrise referitoare la învâţâtura de credinţă ortodoxă folosind termini specifici religiei
2.2 Elaborarea şi compararea unor opinii şi argumente diferite referitoare la o temă de religie
3. INTEGRAREA VALORILOR ŞI A CUNOŞTINŢELOR RELIGIOASE ÎN STRUCTURA PROPRIILOR ATITUDINI ŞI COMPORTAMENTE.
3.1 Identificarea unor modele de comportament moral- creştin în exemplele oferite de mari personalităti religioase din Istoria Bisericii noastre şi a oamenilor de cultură români, promotori ai creştinismului
3.2 Asumarea unui comportament responsabil şi altruist în relaţiile cu aproapele
3.3 Integrarea şi manifestarea în propriul comportament a valorilo morale creştine promovate de marii oameni de cultură români
4. APLICAREA ÎNVĂŢĂTURII DE CREDINŢĂ ÎN VIAŢA PERSONALĂ ŞI A COMUNITĂŢII
4.1 Analizarea problemelor lumii contemporane în lumina învăţăturii creştine
4.2 Aplicarea învăţăturii de credinţă a Bisericii în situaţii concrete din viaţa personală
4.3 Cunoaşterea şi promovarea valorilor creştine în societate
5. CORELAREA CUNOŞTINŢELOR RELIGIOASE CU CELE DOBÂNDITE LA ALTE DISCIPLINE DE ÎNVĂŢĂMÂNT
5.1 Analizarea unor monumente de artă bisericească, evidenţiind semnificaţia spirituală şi valoarea artistică a acestor
5.2 Argumentarea unei opinii proprii, referitoare la o temă dată, utilizând atât învăţătura de credinţă a Bisericii, căt şi cunoştinţe de la alte discipline.